سازمان نظام صنفی رایانه‌ای امروز (۷ اردیبهشت) از رفع ممنوعیت واردات برخی تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات بعد از پیگیری این سازمان خبر داد؛ اما احسان پورمند، مدیرعامل شرکت افزارپرداز رمیس اعلام می‌کند که هنوز ممنوعیت ثبت سفارش تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند سرور، پردازنده، تجهیزات ذخیره‌‏سازی و غیره لغو نشده و شرکت‌های این حوزه هنوز نمی‌توانند سفارش‌های خود را ثبت کنند.

به گزارش پیوست، وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل فروردین‌ماه واردات کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند را ممنوع و  اعلام کرد که تجهیزات زیرساختی حوزه فاوا هم در زمره این کالاها بود. در نهایت ثبت سفارش برخی تجهیزات زیرساختی مانند سرور، پردازنده، تجهیزات ذخیره‌‏سازی و غیره به بهانه «موجود بودن نمونه‌ تولید داخلی» متوقف شد. در همین زمینه رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز با ارسال نامه‌ای به مدیر کل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت خواستار بازبینی این موضوع شد. با اینکه امروز (۷ اردبیهشت‌‌ماه)  سازمان نصر اعلام کرد که با پیگیری‌های این سازمان و همراهی وزارت صمت این ممنوعیت لغو شده؛ اما برخی از شرکت‌های حوزه فاوا اعلام کردند که نمی‌توانند سفارش خود را ثبت کنند.
در همین رابطه احسان پورمند، مدیرعامل شرکت افرازپرداز رمیس در مورد اینکه هنوز این ممنوعیت رفع نشده است، به پیوست گفت: «ما این خبر را شنیدیم که این ممنوعیت رفع شده است؛ اما در گروه‌‌هایی که با همکارانم در این ارتباط صحبت کردیم، تا یک ساعت پیش مطمئن بودیم که هنوز این ممنوعیت رفع نشده است چون ثبت سفارش یکی از شرکت‌های همکار رد شد.» به گفته پورمند این موضوع را با سازمان نصر مطرح کردند و آنها در حال پیگیری این اتفاق هستند.
او در مورد اینکه با این ممنوعیت تاکنون متحمل چه خسارت‌هایی شدند، اعلام کرد: «تمام ثبت سفارش‌هایی که پس از تعطیلات عید داشتیم، مشمول این بخشنامه شد. روال کار ما هم به این صورت است که پس از شرکت در مناقصه، عملیات ثبت سفارش را انجام می‌دهیم. تاخیر در ثبت سفارش باعث می‌شود که ۲ اتفاق برای ما و شرکت‌های این حوزه رخ دهد.»
او ادامه داد: «در ابتدا در انجام تعهدات ما نسبت به مشتریانمان تاخیر ایجاد می‌شود. به خاطر این تاخیرها مشمول جریمه‌هایی می‌شویم که در قراردادمان با آنها تعیین شده است. دومین مساله این است که تازمانی که ما ثبت سفارش نداشته باشیم امکان درخواست تخصیص ارز از سامانه نیما وجود ندارد. با توجه به روند افزایش نرخ ارزی که در بازار وجود دارد، هرچقد ثبت سفارش دیرتر شود، مجبوریم ارز با قیمت بیشتری از سامانه نیما تهیه کنیم.»

امیدوارم وزارت صمت با مشورت با صنف و شرکت‌های قدیمی حوزه فاوا تمهیداتی را بیاندیشد تا مساله ممنوعیت تجهیزات زیرساختی برای همیشه حل شود.

احسان پورمند، مدیرعامل شرکت رمیس

به گفته پورمند، هم از جهت جریمه‌های تاخیر در انجام تعهدات و هم گران‌شدن بهای تمام شده کالا، آنها دچار ضرر و خسارت می‌شوند. او همچنین تاکید کرد: «امروز خبری را خواندم که همکاران وزارت صمت اعلام کردند که این بخشنامه تنها به اقلامی تعلق دارد که نمونه داخلی دارد و برای حوزه فاوا این ممنوعیت یک سوبرداشت بوده است. تمام افرادی که در وزارت صمت حضور دارند، آگاه هستند که کشورمان تولیدکننده اقلام پردازشی نیست. حتی اگر بپذیریم که این ممنوعیت اشتباه بوده سوال این است که چندین بار این سوبرداشت رخ داده است و آیا وزارت صمت تمهیداتی را اندیشیده تا این اشتباه‌ها دیگر رخ ندهد؟»
براساس گفته‌های پورمند در سال‌های گذشته هم چندین بار چنین ممنوعیت‌‌هایی ایجاد شده و دوباره رفع شده است. آنطور که او می‌گوید با تغییر مدیران،بخشنامه‌هایی صادر می‌شود که ممنوعیت واردات تجهیزات فاوا را به دنبال دارد و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد  که در داخل کشور تولیدکننده این تجهیزات وجود ندارد.
پورمند امیدوار است تا وزارت صمت با مشورت صنف و شرکت‌های قدیمی این حوزه تمهیداتی را بیاندیشد تا این مساله برای همیشه حل شود تا شرکت‌های این حوزه برای حضور در مناقصه‌ها ترس و نگرانی نداشته باشند.