خدایار دوستار سرپرست خدمات پلتفرم ابری شرکت ابرامد در کارگاهی در رویداد تخصصی رایانش ابری همکاران سیستم به این سوال پاسخ داد که چه خدماتی در زمینه رایانش ابری ویژه‌ی کسب‌وکارها وجود دارد.

او در ابتدا درباره مزایای اصلی خدمات ابری برای کسب‌وکارها صحبت کرد: “ازجمله این مزیت‌ها می‌توان به کاهش هزینه، انعطاف‌پذیری، کاهش زمان ارایه محصول به بازار، افزایش اتکاپذیری، کاهش دغدغه کسب‌وکار به مسائل فنی و امکان تمرکز بر کسب‌وکار و افزایش درآمد اشاره کرد.”

دوستار به مهم‌ترین خدمات و سرویس‌های موجود در بازار ابری مخصوص کسب‌وکارها نیز اشاره کرد و گفت که سرویس آمازون و Azure مایکروسافت از بازیگران بزرگ این حوزه در دنیا هستند.

به گفته دوستار، شرایط بازار ایران در این حوزه اینگونه است که بی‌اعتمادی به ارائه کنندگان خارجی ایجاد شده است، پیچیدگی‌های فنی زیادی وجود دارد و ناآشنایی لایه‌های مدیریت با این بازار به چشم می‌خورد که این ناآشنایی محصول دو مورد قبلی است.

دوستار درباره خدمات ابری مناسب بازار ایران نیز صحبت کرد و این خدمات را نام برد: “دیتاسنتر مجازی، سرویس پشتیانی‌گیری، سرویس شرایط بحرانی، مهاجرت به ابر، دسکتاپ ابری، ابر خصوصی مجازی و سرویس پلتفرم از خدمات ابری، مناسب بازار ایران هستند.”