مقدمه

بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها می کوشند تا با بکارگیری راهکارهای ذخیره سازی هوشمند اطلاعات و  امنیت سایبری از امنیت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنند و رضایت از کم و کیف فضای ذخیره‌سازی خود را به بالاترین حد ممکن برسانند. لذا مسئله این خواهد بود که این اطلاعات را در کجا ذخیره می‌کنند؟ زیرا بر روی سرور بودن اطلاعات یا بر روی فضای ابری بودن دیگر تصمیم ساده ای نیست و از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه افراد و شرکت‌های زیادی از فضای ذخیره سازی ابری استفاده می‌کنند و همین امر باعث شده تا فضای ذخیره‌سازی ابری، پتانسیل بالای ذخیره‌سازی خود را نشان دهد و نقطه ضعفی نداشته باشد.

آگاهی از ویژگی‌های مثبت و منفی ذخیره‌سازی ابری به شما کمک می‌کند تا انتظاراتی بیش از حد از این تکنولوژی نداشته و دیدگاه شما را نسبت به آن تغییر دهد؛ همچنین در نهایت می‌تواند مشخص کند که آیا استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری برایتان مناسب است یا خیر؟ در این مقاله از وبلاگ رمیس، مزایا و معایب کلود استوریج (Cloud Storage) یا ذخیره‌سازی ابری را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به شما برای گرفتن یک تصمیم مهم کمک کنیم.

ذخیره‌سازی ابری با کلود استوریج چیست؟

کسب و کارهای دولتی و خصوصی بزرگ به دنبال راه‌حلی هستند که هم ارزان باشد و هم اجازه دهد که اطلاعاتی زیادی را به صورت دیجیتالی و با ضریب امنیت بالا ذخیره کنند که در این حالت، بهترین انتخاب به نظر فضای ذخیره‌سازی ابری می‌باشد. اما قبل از اینکه تصمیم قاطعانه‌ای برای استفاده از این تکنولوژی گرفته شود، باید از معایبی که دارد نیز اطلاعات کافی به دست آورد تا در ادامه راه مشکلی رخ ندهد. بعد از اینکه شما را به طور کامل با ذخیره‌سازی ابری آشنا کردیم، به مزایا و معایب آن نیز اشاره خواهیم کرد.

ذخیره‌سازی ابری یک سرویس آنلاین و ابری (Cloud) است که با استفاده از آن، اطلاعات شما بر روی یک دستگاه ذخیره‌سازی ثانویه ذخیره شده و در زمان نیاز دوباره اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. به جای اینکه اطلاعات شرکت را بر روی کامپیوتر، هارد درایو یا دیگر دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند USB، استوریج های گران قیمت یا هارد اکسترنال ذخیره کنید، این اطلاعات را می‌توان در مکانی که وجود خارجی نداشته، هر روز از آن پشتیبانی (Backup) گرفته می‌شود و مدیریت شده است، ذخیره کنید. اطلاعات ذخیره شده شما، قابل مشاهده توسط دیگر کاربران هستند که فقط می‌توانند از طریق شبکه اینترنت قابل مشاهده باشند.

هنگامی که قابلیت ذخیره‌سازی ابری کامل شد و به ثبات رسید، محبوبیت آن در بین کسب و کارهای کوچک و متوسط افزایش یافت، زیرا با هزینه نسبتاً کم، می‌توانستند بیشترین فضای ممکن را دریافت نمایند. همچنین نگرانی‌ها درباره این تکنولوژی کمتر شده و امنیت آن نیز رو به افزایش بود، اما هنوز هم مشکلات بسیار کوچکی درباره این تکنولوژی وجود دارد که در حال بهبود است. مشکل امنیتی فضای ابری، از طریق احراز هویت چند مرحله‌ای و رمزگذاری اطلاعات تقریباً حل شده است و سیستم نیز قدرتمند شده است.

قیمت‌گذاری خدمات ذخیره‌سازی ابری معمولاً به صورت ماهانه یا با توجه به نیاز مصرفی شرکت می‌باشد. هر گیگ حجمی که مصرفی کنید، مقدار مشخصی به حساب شما ماهانه‌تان افزوده خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر از این سرویس به صورت آزاد و بدون اشتراک استفاده کنید، در آخر کار باید هزینه زیادی را محتمل شوید.

مزایا و معایب ذخیره‌سازی ابری

فضای ذخیره‌سازی ابری با توجه به محبوبیتی که در چند سال اخیر به دست آورده و ویژگی‌های خوبی که دارد، باعث شده تا در کسب و کارهای زیادی مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، برخی تکنولوژی‌های جدیدی که همسو با فضای ذخیره‌سازی ابری به بازار آمد، بعد از مدتی از بین رفتند و محو شدند؛ این یعنی باید توجه داشته باشید که شاید کلود استوریج نیز مانند بسیاری از تکنولوژی‌ها، عمر بلندی نداشته باشد و جای خود را به سرویس دیگری بدهد.

فضای ذخیره‌سازی ابری یک ابزار کامل است که می‌تواند، صرف پول و زمان را به حداقل رسانده و فضای ذخیره‌سازی مورد نیزتان را فراهم کند. در ادامه می‌توانید مزایا و معایب ذخیره‌سازی را مشاهده کنید.

مزایای ذخیره‌سازی ابری

  1. دارا بودن قابلیت بازیابی اطلاعات (Disaster Recovery)

در فضای ابری، اطلاعات هم ذخیره می‌شود و هم از آن‌ها پشتیبان‌گیری خواهد شد که این کار بر روی یک دستگاه فیزیکی انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت احتمال اینکه اطلاعات شما از بین برود بسیار کم خواهد بود؛ حتی اگر سیستم به طور کلی دچار قطعی یا حمله شود. همچنین محل ذخیره‌سازی اطلاعات معمولا به دور از دسترس بوده و در فاصله‌ی بسیار دوری از دفتر کار شما قرار دارد. دور بودن یا نزدیک بودن محل ذخیره‌سازی مهم نیست، بلکه این مهم است که شما برای بازیابی اطلاعات مجبور به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیستید.

  1. دسترسی آسان به اطلاعات در هر مکانی

همانطور که می‌دانید در دسترس بودن اطلاعات برای مدیران کسب و کارها از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین باید این بستر برای آن‌ها فراهم شود تا از دیگر رقبایشان عقب نمانند. فضای ذخیره‌سازی ابری این بستر را فراهم کرده است که مدیران کسب و کارها بتوانند با استفاده از اینترنت، تلفن همراه یا کامپیوتر به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توانید مشخص کنید که از چه IPهایی نتوانند به اطلاعاتتان دسترسی داشته باشند و یا چه کسی نتواند وارد حساب شما شود.

علاوه بر مدیران کسب و کارها، دیگر کارمندان که اجازه دسترسی به اطلاعات را داشته باشند نیز قادر به ویرایش و بارگزاری اطلاعات می‌باشند که سرعت در کار را افزایش داده و هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد. فضای ابری به شما اجازه می‌دهد که در هر مکان و زمان، به اطلاعات مورد نیازتان دسترسی داشته باشید و یکی از دلایل محبوبیت آن در کسب و کارهای کوچک و متوسط، همین امر می‌باشد.

  1. مقرون به صرفه

از جمله دلایلی که موجب می شود تا فضای ذخیره‌سازی ابری تا این حد مقرون به صرفه باشد، می‌توان به کاهش رفت و آمد، آسان‌سازی انتقال اطلاعات، فراهم کردن دسترسی آسان به اطلاعات، تنوع در اشتراکات موجود و سرعت بالای آن اشاره کرد. با خرید یک اشتراک ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یا یک ساله، قادر هستید که تا حد زیادی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. توجه داشته باشید که در اگر حجم با زمان اشتراکی که خریداری کرده‌اید به اتمام برسد، اطلاعات اضافی که ذخیره می‌شود، به صورت آزاد محاسبه خواهد شد و هزینه‌ی زیادی را در بر خواهد داشت.

  1. مقیاس‌پذیر بودن

باید بدانید که شما به همان اندازه پول داده‌اید، از قابلیت‌های کلود استوریج بهره‌مند می‌شوید، نه بیشتر و نه کمتر. اگر کسب و کارتان توسعه‌یافته است و به ذخیره اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با ارسال یک درخواست برای بیشتر کردن حجم ذخیره داده با همان اشتراک سابق، در هزینه‌های مالی و زمانی خود صرفه‌جویی کنید. توجه داشته باشید که باید هزینه‌ی حجم دریافتی را بپردازید و فقط هزینه‌ی زمان اشتراک از شما دریافت نمی‌شود. در مقابل نیز، اگر قصد استفاده کمتری از حجم خود را دارید، به طی کردن فرایند قبل، هزینه اضافی به حساب شما برخواهد گشت. یک نوع اشتراک دیگر نیز وجود دارد که هرچه استفاده کنید، همان‌قدر پرداخت می‌کنید.

  1. امنیت بالا

امنیت در ذخیره‌سازی ابری حرف اول را می‌زند، زیرا نه امکان دسترسی خارجی به آن وجود دارد و نه شخصی با داشتن رمز عبور شما می‌تواند وارد حساب شما شود (در صورت فعال کردن احراز هویت چند مرحله‌ای). جدا از این موارد، اطلاعات شما در 2 مکان ذخیره می‌شود که امنیت آن را چندین برابر می‌کند. به طور کلی دسترسی به اطلاعاتتان زمانی امکان‌پذیر می‌شود که فقط شما بخواهید و یا به شخص دیگری اجازه دسترسی بدهید.

  1. پشتیبان‌گیری از اطلاعات به طور خودکار

همانطور که می‌دانید حفظ اطلاعات برای شرکت‌هایی که خدمات ذخیره‌سازی اطلاعات را ارائه می‌دهند، بسیار مهم است، زیرا برندهای بزرگی با آن‌ها کار می‌کنند و در صورت بروز هر مشکل امنیتی یا از دست رفتن اطلاعات، ممکن است همکاری خود را با آنها قطع کنند. بنابراین شرکت‌های میزبان باید بهترین خدمات را ارائه دهند تا مشتریان خود را حفظ کنند. همین امر باعث شد تا تکنولوژی بکاپ‌گیری یا پشتیبانی خودکار به روی کار بیاید تا اطلاعات را علاوه بر اینکه روی فضای ابری ذخیره و نگه می‌دارد، در یک محل ثانویه که وجود خارجی دارد نیز ذخیره می‌کند تا اطمینان خاطر به بالاترین سطح خود برسد.

معایب ذخیره‌سازی ابری

  1. کنترل سخت و ناکامل

از آنجا که اطلاعات ذخیره شده توسط شرکت کنترل می‌شود، در خارج از محل کار و زندگی شما ذخیره شده و توانایی کنترل و تنظیم داده‌ها از شما سلب خواهد شد (مگر با نرم‌افزارهای پیشرفته دورکاری). این موضوع احتمالا برای شرکت‌های بزرگ ناخوشایند خواهد بود، زیرا نیازهای آن‌ها بسیار پیچیده بوده و احتمالا به سطحی از شلوغی شبکه رسیده‌اند که این نوع روش ذخیره‌سازی اطلاعات، دیگر کاربردی برای آن‌ها ندارد. بنابراین شرکت‌های بزرگ باید به فکر سرورهای اختصاصی و تجهیزات پردازشی ویژه برای کسب و کار خود باشند.

  1. سازگاری دشوار

این مشکل معمولاً در ابتدای راه هر شرکتی که به تازگی همکاری خود را با شرکت‌های ذخیره‌سازی ابری شروع کرده‌اند، رخ می‌دهد، زیرا انتقال اطلاعات زیاد به یک فضای ابری کمی دشوار است. این مشکل در فضای ابری باعث شده تا یک نام برای آن بگذارند که قفل فروشنده (Vendor Lock-in) نام دارد. شرکت‌های متوسط رو به بالا و بزرگ که اطلاعات زیادی را دارا هستند، همیشه با انتقال و نگهداری آن‌ها مشکل دارند. باز هم برخی شرکت‌ها دشواری این کار را به جان می‌خرند، زیرا در هزینه‌های آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود. اما برخی دیگر، ترجیح می‌دهند که ارائه‌دهنده را تغییر دهند و با پرداخت هزینه بیشتر، سریع‌تر از فضای ابری، اطلاعات را انتقال و ذخیره کنند.

  1. نیاز مبرم به اینترنت و برق

برق و اینترنت دو عنصری هستند که امروزه به یکی از اصلی‌ترین نیازهای مردم تبدیل شده است و همیشه باید فراهم باشد. قطعی یکی از این دو ممکن است که در زندگی بسیاری از افراد اختلال ایحاد شود. به طور مثال، برخی از شرکت‌هایی که از فضای ذخیره‌سازی ابری به عنوان ارائه‌دهنده خود استفاده می‌کنند، با قطعی برق یا قطعی اینترنت، کارشان دچار اختلال شده و ممکن است که سرمایه زیادی را از دست بدهند. بنابراین باید بدانید که معمولاً هیچ ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری، گارانتی یا تضمینی را برای کار کردن در زمان قطعی برق و اینترنت به مشتریانش ارائه نمی‌دهد.

به عنوان مثال، در سال 2014 شرکت دراپ‌باکس (Dropbox) که کارش ارائه فضای ذخیره‌سازی ابری بود، به مدت دو روز قطعی را تجربه کرد. این باعث ناراحتی بسیاری از مشتریان این شرکت و بروز مشکلات زیادی برای آنان شده بود.

  1. وجود مشکل در قراردادهای بلندمدت

ممکن است که برخی از ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری، سعی کنند که با شرکت شما یک قرارداد بلندمدت منعقد کنند. این موضوع را باید از دو دید متفاوت مورد بررسی قرار دارد که یکی از آنها، این است که اگر فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاهش یابد، قطعاً شما ضرر می‌کنید. اما اگر فکر می‌کنید که با گذر زمان، حجم کار و اطلاعات شما بیشتر می‌شود، بستن قراردادی با بند فسخ، بسیار خوب خواهد بود.

سخن پایانی

فضای ذخیره‌سازی ابری یک راه آسان و مطمئن برای نگهداری از اطلاعات بوده و به رشد بسیاری از کسب و کارهای متوسط و بزرگ کمک کرده و خواهد کرد. کلود استوریج یا ذخیره‌سازی ابری هنوز به تکامل نرسیده، زیرا هنوز مشکلات چون سرعت انتقال اطلاعات و نحوه انتقال اطلاعات، در آن وجود دارد. اما وقتی که به تکامل برسد، به هیج وجه نمی‌توان بر روی آن قیمت گذاشت و می‌تواند انقلاب بزرگی در بین ارائه‌دهندگان سرویس‌های ذخیره اطلاعات ایجاد کند. اما به طور کلی محبوبیت این روش ذخیره اطلاعات رو به افزایش است و هر روزه، استفاده از آن نیز بیشتر می‌شود.

رمیس با تکیه بر تجربه دراز مدت خود در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و در راستای پاسخگویی به نیاز این حوزه در زمینه ارائه سرویس‌های متنوع ابری در دی ماه 1398 و با همکاری همکاران سیستم، از شرکت ارائه دهنده خدمات ابری خود با نام تجاری ابرآمد پرده برداشت تا بتواند فعالیت های خود در حوزه کلود را به صورت جدی دنبال کند.

منابع:

  • securestorageservices.co.uk/article/11/pros-and-cons-of-cloud-storage
  • https://www.businesstechweekly.com/operational-efficiency/cloud-computing/pros-and-cons-of-cloud-storage